Hvordan få en vellykket videoproduksjon?
Det er ikke uvanlig å være ukomfortabel foran kamera, med mindre du er en skuespiller eller nyhetsanker, så klart.
Er "vanlige" folk dårligere foran kamera, eller gjør vi bare noen få enkle feil som får oss til å tro det?
Jeg har jobbet med hundrevis av fagfolk for å hjelpe dem med å bli bedre foran kameraet, og jeg har vært vitne til noen av de mest selvsikre menneskene begynne å tvile på seg selv under opptak. I denne artikkelen vil jeg dele fem av de vanligste feilene som folk gjør foran kameraet, hvorfor denne oppførselen oppstår, og hvordan du enkelt kan fikse dem.
1. Å tro at du ikke er god nok
Det er ingen større feil du kan gjøre enn å overbevise deg selv om at du ikke er god nok. Hvis du tror at du ikke er god foran kamera, vil du garantert ikke være det. For å øke sjansene for å fremstå selvsikker, må du overbevise deg selv om at dette er noe du er ekspert på - selv om du aldri har gjort det før.
"Fake it til you make it". Selv tror jeg det kan være en viss sannhet i dette, men det er viktig å ikke overdrive. Vi vil ikke ha falsk selvtillit, i stedet må vi justere hva vår definisjon av "bra foran kamera" egentlig betyr.
Å være god foran kamera kan egentlig sammenlignes med det å være hjelpsom. Det er jobben din å hjelpe dine kunder så godt som mulig, så målet er å framstå som hjelpsom. For å være så hjelpsom som mulig og eliminere distraksjoner.
Dette enkle grunnlaget for tro vil eliminere 50 % av de vanligste feilene du noen gang kan gjøre på kamera. Faktisk, uten denne troen på at jobben vår bare er å være nyttig, gjør det følgende tips mye vanskeligere å bruke.
2. Stopp ved hver feil
Jeg vil gjerne bruke en analogi her for å illustrere hvorfor dette faktisk er en stor sak.
I 2018 produserte National Geographic en dokumentar om Alex Honnold, en berømt fjellklatrer som gjorde det utenkelige og skalerte den monstrøse El Capitan uten tau eller seler.
Denne formen for klatring, kjent som «free solo», betyr at når du først er på berget, bør du fullføre klatringen.
Spoiler: hvis du ikke har sett filmen, kommer Alex til toppen.
Det er en utrolig film, men den er også en god visuell representasjon - fjellklatring mener jeg - av hva som skjer når du er rask til å gi opp og begynne på nytt.
Tenk deg at du skalerer en fjellvegg, og hver gang du ikke får grepet akkurat, slipper du bare taket. Kan du forestille deg hvor lite fremgang du ville gjort?
For å bringe dette tilbake til å være på kameraet, er det ingen bedre måte å hindre veksten din som kommunikator på enn å stoppe og starte hver gang du gjør en feil eller tusler med et ord. Du må fortsette. Perfeksjonisme er i beste fall en hindring, i verste fall en tragisk feil.
Du kan ta så mange opptak som du trenger - men du kan ikke stoppe midt i et opptak.
Dette forbedrer ikke bare ytelsen på kameraet betraktelig over tid, men det gjør det også enklere å redigere opptakene og reduserer tiden det tar å spille inn en video.
3. Prøver for hardt å høres smart ut
Vi har alle sett dette før, men kanskje skjønte vi det ikke helt. Du ser på en video, og hele tiden sier du til deg selv "Jeg liker ikke denne personen i det hele tatt" eller "Jeg forstår ikke en eneste ting denne personen sier."
Ofte er dette ikke fordi den personen ikke er sympatisk eller ikke kan tingene sine, det er at de prøver å høres ut som et geni.
Vi er alle veldig dyktige til dette. Jeg opplever ofte at jeg glir inn i denne fellen også. Uunngåelig, på et tidspunkt mens du leverer budskapet ditt, vil selvtvil snike seg inn, selv ubevisst, og få deg til å tro at du eller budskapet ditt ikke er bra nok.
Selv om det kan virke motintuitivt, blir ikke din pålitelighet bedømt av hvor veltalende du er. I stedet bedømmes det etter hvor relatert du er.
Seeren din er en ekte person i den virkelige verden, og de ønsker ikke å bli forelest eller solgt til. De ønsker bare å ta gode, informerte beslutninger og kjøp.
Hvis du ikke tror meg, tenk på forrige gang du så etter en produktanmeldelse. Det er mer sannsynlig at du stoler på innhold som ser ut og høres relaterbart og ekte ut, ikke den perfekt skriptede, høyt produserte anmeldelsen.
Tenk på det neste gang du gjør deg klar til å presentere på kamera. Igjen er jobben vår å være hjelpsom, ikke å se ut som den smarteste personen i rommet.
4. Ikke bruker hendene
La oss nå diskutere de innebygde visuelle hjelpemidlene dine, og starte med et tankevekkende spørsmål: "hvorfor gjør det å snakke med hendene en forskjell?"
Kroppsspråkekspert Mark Bowden, forfatter av Winning Body Language, fremfører noen ganske overbevisende argumenter for at ikke-verbal kommunikasjon har vært en indikator på pålitelighet siden før mennesker til og med hadde delt språk.
Som Mark forklarer det, da vi streifet rundt i stammer, var vi ikke akkurat raske til å stole på folk utenfor vår egen gruppe. Faktisk, for å overleve, må du være ganske god til å bedømme om noen var en venn eller fiende - og kunne gjøre det relativt raskt.
En god måte å identifisere om noen var en venn eller fiende, var om de hadde et våpen eller ikke. Hvis du kunne se hendene deres, spesielt åpne håndflater, skjønte manat de ikke var en trussel. Selv i dag er dette et "universelt tegn på tillit", bare å vise hendene dine og du ser umiddelbart mer pålitelig ut.
Av den grunn må vi vise hendene våre og også bruke dem til å forbedre budskapet vårt. Enkle bevegelser som tall, å peke eller vise alternativer med hendene gjør faktisk en stor forskjell når det gjelder å hjelpe noen å forstå hva du forklarer.
Så ikke sitt på hendene, brett armene eller legg hendene i lommen. Hold dem ute, klare til å gå, og vis at du ikke har våpen.
Jeg tuller selvfølgelig. Bare bruk dem til kommunikasjon.
5. Bruke et manus
Det er ingenting som er mer verdifullt for en nybegynner på video enn et ord-for-ord, velskrevet manus som er en svært polert garanti for suksess.
Men her er problemet - manus er sjelden vellykkede. De er spesielt mislykkede når vi snakker om tillitsskapende salgsinnhold.
Hvorfor skulle et velskrevet, gjennomtenkt manus være en feil?
Jeg vil at du vurderer en tid da du kanskje har blitt bedt om å se en video fra noen som sa at de var en ekspert på å løse problemet ditt, og de ville at du skulle stole på dem. Du så på videoen og kunne lett se at de leste opp et manus. Hva får det deg til å tenke? Ville du tro at de var eksperter? Ville du tro at de var trygge på det de hadde å tilby?
Dette er grunnen til at skript er skadelige i denne sammenhengen.
Ta i stedet all den kunnskapen om tilbudene dine og visdommen du har oppnådd ved å hjelpe folk, og skriv en punktliste over hva du vil dekke i videoen din og begynn innspillingen.
Ja, forvent "ums, uhs, and ehm." Det er greit. Faktisk vil du bli overrasket over hvordan disse øyeblikkene med tanke og utfyllende ord faktisk bygger mer tillit og får deg til å se mer relaterbar ut.
Svaret er at ingen av oss er perfekte på kamera, vi gjør alle feil, og det er faktisk slik det burde være. Bare husk at det er normalt å føle seg engstelig for disse tingene, og uunngåelig, når du kommuniserer på video, vil det være tider du tviler på deg selv og tror du ikke er god nok. Du er ikke alene om det.
Comments