Du har kanskje hørt begrepet søkemotoroptimalisering (SEO) før? Visste du at å legge til video på nettstedet ditt kan drastisk forbedre SEO-innsatsen din og få flere folk til nettstedet ditt?
Video er raskt i ferd med å bli en av de viktigste formene for innholdsmarkedsføring, og det å ha en video istedenfor tekst kan optimalisere brukeropplevelsen.
Før vi går i detalj med hvordan video kan forbedre din organiske siderangering, la oss snakke litt mer om hva SEO faktisk er.
Søkemotoroptimalisering er det du gjør for å øke synligheten på søkemotorresultatsidene. Jo høyere nettstedet ditt rangerer, jo bedre. Det betyr at flere vil se siden din når de søker etter et relevant søk, klikker seg videre til nettstedet ditt, leser innholdet ditt og blir kjent med merkevaren din. Optimalisering av innholdet og strukturen på nettstedet ditt kan til slutt føre til flere konverteringer enn noen av dine andre digitale markedsføringstiltak.
I en støyende verden er SEO en av de beste måtene for bedrifter å bli sett av sine målgrupper. Husk at når folk bruker søkemotorer, gjør de et målrettet søk. De leter aktivt etter det du tilbyr, så å sørge for at nettstedet ditt er det første brukerne ser, bør være en avgjørende del av din digitale markedsføringsstrategi.
Hvis du allerede var klar over dette, har du sannsynligvis tatt noen skritt for å øke SEO-en din. Du kan ha laget spesifikke blogger og artikler basert på søkeord undersøkelser. Du kan ha ansatt en teknisk SEO-ekspert for å hjelpe sidene dine. Det du kanskje ikke vet er at video også kan hjelpe SEO-rangeringen din – på en veldig betydelig måte.
Video og SEO
Grunnlaget for SEO er å tilpasse din interne innholdsstrategi med det søkemotorens algoritme prioriterer. Og selv om vi ikke alltid har åpenhet fra Google for å vite nøyaktig hva de leter etter, vet vi at video er et kraftig verktøy for SEO.
Så hvorfor hjelper video SEO-rangeringer?
For det første vet vi at når Google viser et videominiatyrbilde ved siden av et søkeresultat (noe det gjør for 26 % av søkeresultatene ifølge BrightEdge) er det mer sannsynlig at brukere klikker på den. Tilstedeværelsen av miniatyrbildet gjør resultatet til et "rikt utdrag", og rike utdrag har en tendens til å ha høyere klikkfrekvens enn standardutdrag.
Vi vet også at Google prioriterer søkeresultater med video over resultater uten video. Selv om Google ikke eksplisitt har bekreftet denne ideen, er mange markedsførere enige om at deres SEO-resultater tyder på dette.
Dataene våre hos Lutz Media er intet unntak – nesten alle sidene våre som bringer inn mest organisk trafikk inkluderer videoinnhold, og vi ser vanligvis økninger i organisk trafikk som varierer fra 10 % til hele 250 % når vi legger til videoinnhold i eksisterende innlegg.
Video hjelper også andre beregninger som vi vet at Google tar i betraktning for rangering. To av de viktigste beregningene for SEO er tiden brukerne bruker på siden din og antall tilbakekoblinger som refererer tilbake til domenet ditt. Video forbedrer nesten alltid begge disse tallene. Studier viser at folk bruker over dobbelt så lang tid på en side med video enn uten, og jo høyere kvalitet på innholdet ditt, jo større sannsynlighet er det for at du får tilbakekoblinger.
Video fordeler SEO både direkte og indirekte – videoen alene påvirker sannsynligvis rangeringen din, og den påvirker andre faktorer som går inn i Googles utvalgssystem.
Kort sagt, Googles algoritmer prioriterer i økende grad nettsteder med videoinnhold, og det er ikke noe du vil ignorere; 93 prosent av nettopplevelsene starter med en søkemotor, så du vil gjøre alt du kan for å vises på den avgjørende førstesiden.
Hvordan lage en video som vil øke SEO-en din?
Nøkkelen til å bruke video som en del av SEO-strategien din er å ta deg tid til å lage innhold av høy kvalitet som er rettet mot et bestemt mål.
Video gir deg et løft i rangeringer, noe som lar flere se nettstedet ditt, noe som betyr at flere vil klikke på linken din. Men de vil faktisk ikke forbli på nettstedet ditt veldig lenge hvis innholdet på siden ikke er av høy kvalitet.
Faktisk kan dette være skadelig. Å være vert for en video av lav kvalitet med liten eller ingen kontekst vil få rangeringen din til å synke fordi søkemotoren ikke ønsker å lede folk til en side som ikke gir brukerne det de er på utkikk etter.
Hvis siden din ikke oppfyller intensjonen deres, vil de raskt forlate siden din. Dette vil øke fluktfrekvensen din, og det forteller Google at siden din ikke er verdifull. Sluttresultatet? Du vil miste rangeringen du nettopp har tjent, og du kan miste andre rangeringer fordi nettstedet ditt nå mangler autoritet i Googles øyne.
Ingenting av dette er en bekymring hvis du legger litt tid og omtanke i produksjonsstrategien din. Heldigvis er vi eksperter når det kommer til videoproduksjon, og vi har noen tips for å hjelpe deg med å optimalisere videomarkedsføringen.
1. Bruk videoer på nettstedet ditt.
Det er ikke nok å lage videoer – du må faktisk publisere videoene dine på nettstedet ditt. Bare sørg for at plasseringen gir mening. En merkevarevideo passer godt inn i "Om oss"-nettstedet eller startsiden din. En produktvideo er en stor ressurs for e-handelsplattformen din eller produktbeskrivelsene til nettstedet ditt. Testimonialvideoer er spesielt kraftige og kan fungere stort sett hvor som helst på nettstedet ditt. Ett bonustips – mens du distribuerer videoinnholdet ditt for SEO-formål, kan du gjenbruke det samme innholdet andre steder for å supplere resten av markedsføringsstrategien din.
2. Gi videoen litt kontekst.
Å publisere videoen din på en ellers tom side vil ikke gjøre mye. Sørg for å bygge inn videoen din der det gir mening, og omslutt den med annet relevant skriftlig og visuelt innhold. Du kan til og med inkludere en transkripsjon av videoen din for å målrette mot flere søkeord og gjøre all visuell grafikk som brukes til en nedlastbar fil. Jo mer Google kan forstå hvordan videoen din passer inn i innholdet på siden, desto bedre blir resultatene dine.
3. Sørg for at videoen er lærerik.
Hvis den potensielle kunden din har spørsmål om merkevaren, tjenestene, produktene eller bransjen din, vil svaret på disse spørsmålene utdanne og styrke dem når de tar kjøpsbeslutningen. Hvis du svarer på spørsmålene deres kontinuerlig, blir du en autoritet og får troverdighet på grunn av verdien du gir. Søkemotorene ser dette og begynner å øke sidene dine enda mer. Vurder en Q&A-video eller en demonstrasjon av produktene dine i aksjon for produktsidene dine. Du kan også bruke video på pedagogiske sider som bloggen din for å gi et alternativ til å lese lang tekst.
4. Vær konsekvent.
Du kan ikke gå på treningsstudioet én gang og forvente å få masse muskler. Det samme gjelder videomarkedsføring. Dedikasjon er nøkkelen. Arbeid konsekvent for å gi verdi, og arbeid med å rangere for en rekke relevante søkeord som samsvarer med kundenes søkeintensjon. Den gode nyheten er at du vil bli motivert til å lage mer innhold når du ser hvor godt det fungerer!
5. Ikke glem de tekniske detaljene.
Å laste opp videoen din til et nettsted som YouTube eller Vimeo er bare begynnelsen. Ikke glem å skrive inn riktig informasjon på backend slik at søkemotorsøkeprogrammer vet hvordan de skal kategorisere og prioritere videoen din.
YouTube bruker forskjellig informasjon for å lage rangeringen din:
Informasjon om tittelkode
Publikumsoppbevaring
Nøkkelord i beskrivelsestaggen
Tagger
Videolengde
Antall abonnenter etter å ha sett
Kommentarer
Liker og ikke liker
Viktigheten av video og SEO
Ikke alle av disse punktene er helt i din kontroll (som kommentarer og abonnenter, for eksempel), men arbeid med de du kan kontrollere slik at du vet at du har gjort alt i din makt for å hjelpe videoen din til å rangere best mulig.
Det første du må innse er at Google er langt mer sannsynlig å rangere videoer som er originalt på YouTube. Hvis du vil at videoene dine skal rangeres i Google-søk, er det beste alternativet å laste dem opp på YouTube.
YouTube er en veldig stor søkemotor i seg selv. Du kan tjene betydelig trafikk til videoene dine fra folk som utfører søk på YouTube, og selv om trafikken går til videoen, og ikke nettstedet ditt, tilbyr dette fortsatt kraftige merkevarebyggingsmuligheter.
Imidlertid rangerer Google og YouTube videoer forskjellig. YouTube bruker metadataene (tittel, beskrivelse, kategorier) du skriver inn for videoen for å bestemme relevansen, og bruker deretter visningstidsrelaterte beregninger for å bestemme rangeringen.
YouTube på den totale tiden brukt på YouTube. Det spiller ingen rolle om alle videoene du ser er fra kontoen din eller ikke. Hvis noen begynner med videoen din og fortsetter å se videoer fra andre kanaler, er dette fortsatt til fordel for deg.
Google bruker et mye mer tradisjonelt sett med algoritmer for å rangere videoer. Metadataene du legger inn har fortsatt betydning her, men det gjør også lenker til selve videoen. For å rangere godt i begge søkemotorene, må du:
Lag overbevisende videoer som folk vil se (ideelt sett til slutten) og som er verdt å linke til.
Lag videoer som fører til at folk vil ha mer video.
Utnytt spillelister som folk vil bruke for å veilede visningen. Ikke vær redd for å inkludere videoer fra andre kanaler i spillelisten din.
Bygg inn videoen på din egen side.
Få folk til å bygge inn videoene dine for å få mer visningstid til dem.
Vurder betalte kampanjer for å få mer seertid inn i videoen din.
Markedsfør videoen via flere kanaler for å øke seertiden og potensielt tiltrekke lenker til videoene.
Og, selvfølgelig, vær veldig gjennomtenkt om hvordan du implementerer metadataene for videoene du lager!
Video SEO er fortsatt underutnyttet, så nå er en flott tid å komme i gang. Hvis du trenger hjelp til å lage en videostrategi for å forbedre SEO-rangeringene dine, kan vårt team samarbeide med deg for å finne riktig løsning for din bedrift. Klikk HER for å avtale en samtale.
Comments