Det er ikke noe hemmelighet at de fleste foretrekker å se et forklarende bilde, enn å lese et avsnitt av en tekst. Det er jo ikke uten grunn at man ofte hører at "ett bilde sier mer enn tusen ord". Hvorfor er det lurt å bruke bilder istedenfor tekst når du skal markedsføre?
Bildene er minneverdige
Å se et vakkert eller fantastisk bilde blir vanligvis husket mye lenger enn å lese en kort beskrivelse, blogginnlegg eller annonse. Vi husker faktisk over 65% av det vi ser, mot 10% av det vi hører.
Bilder kommuniserer raskere
Vi lever i en fartsfylt verden, og forbrukere ser opp til 5000(!) annonser om dagen. Bilder er avgjørende i markedsføringen da de fordøyes raskere. Det tar leserne nesten 10 sekunder å behandle og bestemme verdien av skrevet tekst, for ikke å snakke om tiden det tar å lese den. På den andre siden skjer den mentale og følelsesmessige påvirkningen fra et bilde nesten umiddelbart (på omtrent 100 millisekunder).
Bilder holder leserne værende
Bilder oppmuntrer leserne til å holde seg på annonsen. Ifølge TIME forblir besøkende på nettstedet ditt sannsynligvis ikke på nettstedet eller bloggen din i mer enn 15 sekunder. Interessante og engasjerende bilder kan hjelpe de besøkende til å ønske å bruke mer tid på artiklene og nettstedsidene dine, og øke gjennomsnittstiden leserne bruker på nettstedet.
Bilder øker åpenhet og engasjement
Enten innholdet ditt inkluderer bilder som illustrerer tekst eller bare følger med en artikkel, vil leserne se visuelle elementer. Artikler og blogginnlegg som inneholder bilder får over 90 % flere visninger totalt enn de uten. Pressemeldinger ser også en økning på 45% i visninger når et bilde eller en video er inkludert.
Det samme gjelder også sosiale medier. Tweets med bilder mottar 150 % flere retweets enn tweets uten bilder, og Facebook-innlegg med bilder ser over 2 ganger mer engasjement enn de uten. BuzzSumo fant også ut at artikler med et bilde hvert 75. til 100. ord ble delt dobbelt så mye som artikler med færre bilder.
Bilder bidrar til salg
Netthandel kan være mer populært enn noen gang, men kjøpere lurer fortsatt på hvordan produktet deres vil se ut når de kjøper det. Gjør ikke du?
Det er derfor kvalitetssikre og nøyaktige produktbilder er så viktig. 67% av forbrukerne sier kvaliteten på hvert produktbilde er svært viktig når de velger å kjøpe produkter. Majoriteten av kunder mener også at produktbildekvalitet er mer verdifull enn produktinformasjon, til og med mer verdifullt enn en detaljert produktbeskrivelse eller en anmeldelse.
コメント